Krajowe banki nie traktują kart debetowych jako integralnego elementu oferowanych rachunków. W związku z tym istnieje możliwość otwarcia konta oszczędnościowo – rozliczeniowego (ROR) lub konta oszczędnościowego, które nie jest powiązane z „plastikiem”.
Na taki wariant decyduj się przede wszystkim klienci korzystający z rachunków oszczędnościowych. Dla posiadaczy wspomnianych kont karta debetowa jest tylko opcjonalnym dodatkiem. W przypadku rachunków osobistych sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej. Debetowy „plastik” znacznie rozszerza funkcjonalność każdego ROR-u. Posiadacze takiego urządzenia powinni pamiętać, że jest ono również źródłem określonych obowiązków …
Bank pozostaje właścicielem wydanej karty debetowej
Ogólne aspekty funkcjonowania „plastików” reguluje ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych. Według tego aktu prawnego karta debetowa jest własnością banku lub innej instytucji, która została uprawniona do oferowania elektronicznego pieniądza. W tym kontekście warto wspomnieć, że możliwością wydawania „plastików” dysponują także spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe (tzw. SKOK-i).
Przepisy dotyczące obowiązków użytkownika kart płatniczych (w tym również debetowych) od 2011 roku znajdują się w innym akcie prawnym – ustawie o usługach płatniczych. Wspomniana ustawa nakłada na posiadacza „plastiku” określone obowiązki informacyjne. Mianowicie jest on zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia banku, jeżeli stwierdzi:
- utratę karty
- kradzież karty
- użycie karty przez osobę niepowołaną
Informacja o nieautoryzowanych, niewykonanych lub nienależycie wykonanych transakcjach płatniczych powinna dotrzeć do banku przed upływem 13 miesięcy od daty faktycznego lub planowanego obciążenia rachunku. W przeciwnym razie posiadacz karty utraci prawo do ewentualnych roszczeń wobec banku. Wspomniany termin nie obowiązuje, jeżeli bank zaniedbał obowiązek powiadomienia klienta o najważniejszych zasadach funkcjonowania karty płatniczej.
Ryzyko użytkowania „plastiku” ponosi przede wszystkim wystawca …
Aktualne przepisy „przerzucają” niemal cały ciężar ryzyka na wystawcę karty. Oznacza to, że bank musi pokryć straty związane z nieuprawnionym użyciem „plastiku”. Wyjątek od tej zasady dotyczy tylko mniejszych kwot. W myśl ustawy o usługach płatniczych użytkownik karty (kredytowej, debetowej lub przedpłaconej) odpowiada za niepotwierdzone transakcje do kwoty 150 euro (lub jej równowartości w walucie rachunku). Ten limit kwotowy nie ma zastosowania, jeżeli straty nastąpiły na wskutek umyślnego działania klienta lub jego rażącego niedbalstwa. Modelowym przykładem okoliczności, która wyklucza odpowiedzialność banku jest umieszczenie naklejki z kodem PIN na skradzionej karcie.
Zbliżeniowa rewolucja (na razie) nie stanowi problemu
W kontekście bezpieczeństwa kart debetowych warto również poruszyć temat nowoczesnych technologii zbliżeniowych (PayPass i payWave). W trakcie ostatnich dwóch lat stały się one standardem dla „plastików”, które są wydawane posiadaczom kont oszczędnościowych i ROR-ów.
Bezpieczeństwo kart wyposażonych w funkcję zbliżeniową obecnie jest tematem wielu alarmujących doniesień prasowych. W związku z tym warto nadmienić, że:
- „zbliżeniówki” podlegają takim samym regulacjom prawnym jak konwencjonalne karty
- proceder polegający na nieautoryzowanym wyłudzaniu małych kwot (do 50 zł) przez osoby kradnące karty zbliżeniowe obecnie nie stanowi problemu
- Posiadacze kont, którzy mimo wszystko obawiają się korzystania z kart Visa payWave i MasterCard PayPass mogą wnioskować o wydanie ich konwencjonalnych odpowiedników. Obecnie taką opcję przewiduje kilka krajowych banków
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.