A A A
drukuj

Co zmniejszy ryzyko używania kart zbliżeniowych?

Data publikacji: 2013.07.16 godz. 13:08

Opracowanie własne
OCENA
5.0/5

Karty zbliżeniowe są dziś tak powszechną formą płatności, że w ich posiadaniu jest już około połowa rodaków. Otrzymujemy je od banku kiedy data ważności poprzedniej niebawem ma się skończyć. Na tym jednak nie koniec. Brak możliwości wyboru to dopiero początek ograniczania naszej swobody wyboru. Jeśli takową kartę już otrzymamy, jesteśmy na nią skazani, dodatkowo nie możemy wprowadzać dogodnych dla nas limitów, odnoszących się do łącznych kwot lub ilości transakcji, które zabezpieczałyby nas przed użyciem jej przez osoby do tego niepowołane. 

UKNF wskazuje na duą skalę zjawiska kradzieży danych, zarówno z tradycyjnych kart kredytowych, jak i kart zbliżeniowych. Wykradane w rożny sposób dane, służą do dokonywania transakcji wirtualnych, do przeprowadzenia, których nie potrzebna jest fizyczna postać karty. Odbywają się one jedynie przy użyciu danych, są to tzw. transakcje card-not-present. 

Według UKNF, aby ograniczyć ryzyko związane z używaniem kart zbliżeniowych należy, aby:

Dostawcy usług dawali wybór 

Wolność wyboru to podstawa. Klienci nie lubią kiedy z góry coś im się narzuca. W celu lepszego zabezpieczenia kart zbliżeniowych przed użyciem ich przez osoby niepowołane, banki winny na drodze kontaktu z klientem dawać możliwość do wyboru sposobu autoryzacji transakcji zbliżeniowej. Powinny także dostosować ofertę do preferencji klienta, a więc umożliwić mu całkowitą dezaktywację funkcji płatności zbliżeniowych lub umożliwić wprowadzenie własnych limitów.

Wdrożyć lepsze mechanizmy zabezpieczające

Zwrócenie uwagi na wbudowanie w technologię płatności zbliżeniowych lepszych rozwiązań zabezpieczających, powinno być celem dostawców usług. W tym względzie, ma się na myśli wprowadzanie wspomnianych limitów przy dokonywaniu transakcji oraz stosowanie procesów identyfikowania właściciela karty.

Prowadzić politykę informacyjną

Użytkownicy kart zbliżeniowych powinni być informowani o zakresie bezpieczeństwa związanego ze stosowaniem tego typu płatności. A także powinni mieć świadomość szybkiego zgłaszania utraty karty. Uczestnicy sytemu powinni także informować sprzedawców, aby w momencie przypuszczenia, że karta jest np. skradziona, żądać dowodu tożsamości.

Banki wyciągały wnioski

Ponowne zapoznanie się ze zgłoszeniami i  roszczeniami klientów, może naprowadzić na wychwycenie elementów, które z jednej strony mogą w przyszłości utrudnić dochodzenie swoich praw klientom, a z drugiej zwiększyć poziom bezpieczeństwa banku.Zwrócenie uwagi na te zasadnicze zagadnienia, może przełożyć się na poziom zadowolenia z usług zbliżeniowych, a to nie położy się cieniem na dalszym rozwoju płatności bezgotówkowych. 

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus