Nowe prawa konsumenta opisane w ustawie obowiązują już od końca 2014 roku, a mimo to, nie wszyscy kupujący je znają. Warto wiedzieć, kiedy konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu towaru.
Nie tylko po Świętach Bożego Narodzenia wiele osób ma problem z niechcianym lub niepotrzebnym prezentem. Często okazuje się też, że produkt kupiony na własne potrzeby, nie jest tak dobry i użyteczny, jak wcześniej sądziliśmy. W takiej sytuacji, dość oczywistym rozwiązaniem jest zwrócenie zakupionej rzeczy. Warto wiedzieć, że po 25 grudnia 2014 r. konsumenci mają dodatkowe uprawnienia, które są związane ze zwrotem i reklamacją produktu. Większość sprzedawców dostosowała się do nowych przepisów, ale klienci nie zawsze znają swoje prawa. Dlatego w naszym artykule wyjaśniamy nowe zasady zwrotu i reklamacji produktów.
Zakupy w sieci dają możliwość zwrócenia towaru przez 14 dni
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przedsiębiorca nie musi przyjąć zwrotu sprzedanego towaru, jeżeli taka rzecz nie posiada wad, ale przestała podobać się konsumentowi. W tym kontekście warto pamiętać, że konsumentem jest każda osoba, która nabywa od firmy towar w celach bezpośrednio niezwiązanych ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową. Konsumenci posiadają dodatkowe uprawnienia w przypadku zawierania umów z firmą (przedsiębiorcą). Ta sama osoba w zależności od celu transakcji, może być konsumentem lub przedsiębiorcą. Przykładem jest właściciel jednoosobowej firmy, który kupuje telefon komórkowy na potrzeby prywatne lub firmowe. W pierwszym przypadku, jest on traktowany jako konsument i przysługują mu uprawnienia wynikające m.in. z kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta.
Trzeba podkreślić, że w dwóch wyjątkowych sytuacjach, przedsiębiorca jest zobligowany do przyjęcia zwrotu niewadliwego towaru od konsumenta. Taki obowiązek występuje, jeżeli przedmiot został kupiony na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Zakup na odległość najczęściej jest związany z użyciem telefonu lub Internetu (przykłady: sklep internetowy, serwis aukcyjny, sprzedaż telefoniczna). Ze sprzedażą na odległość mamy do czynienia jeśli:
- transakcja została zawarta w domu klienta albo w innym miejscu niebędącym lokalem firmy (przykład: pomieszczenie wynajęte do prezentacji produktów)
- indywidualny kontakt z konsumentem został nawiązany poza lokalem firmy (np. na ulicy), a transakcję zaraz potem sfinalizowano w pomieszczeniu firmowym albo za pomocą Internetu/telefonu
- przedsiębiorca zorganizował wycieczkę lub wyjazd, w trakcie którego można było nabywać jego produkty
60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
Zarówno w przypadku zakupu na odległość, jak i zakupu poza lokalem przedsiębiorstwa, konsument może odstąpić od umowy w trakcie kolejnych 14 dni. Taka zasada dotyczy również przedmiotów, które są zupełnie sprawne. Warto wiedzieć, że 25 grudnia 2014 r. termin na rezygnację z produktów kupionych na odległość i poza lokalem firmy, został wydłużony (14 dni zamiast 10 dni). Jeżeli transakcja dotyczy pojedynczego towaru, to okres dwóch tygodni trzeba liczyć od dnia następującego po dostawie. Gdy termin odstąpienia od umowy upływa w sobotę, niedzielę lub święto państwowe, to jest on przenoszony na kolejny dzień roboczy. Zwrot będzie możliwy jeśli klient wyśle/osobiście dostarczy odpowiednie oświadczenie przed upływem dwutygodniowego terminu. Żadnego znaczenia nie ma fakt, że przedsiębiorca nieco później otrzyma wiadomość od klienta oraz zwracany towar.
Trzeba również pamiętać, że w sprzedaży realizowanej na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa, termin na zwrot towaru i odstąpienie od umowy wydłuża się do roku, jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o jego prawach. Jeśli firma naprawi swój błąd przed upływem rocznego terminu (czyli przekaże informacje o możliwym odstąpieniu), to konsument będzie miał kolejne 14 dni na podjęcie decyzji o zwrocie towaru.
Przedsiębiorca zwraca klientowi także koszty najtańszej wysyłki
Jeżeli przedsiębiorca sam nie zadeklarował odbioru zakupionego produktu, to klient musi go odesłać w trakcie dwóch tygodni po odstąpieniu od umowy. Firma powinna na swój koszt odebrać towar od konsumenta, jeżeli wymiary tej rzeczy uniemożliwiają jej nadanie zwykłą przesyłką pocztową (przykład: lodówka).
W przypadku odstąpienia od umowy, przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę sprzedanej rzeczy oraz koszt najtańszej dostępnej wysyłki (z firmy do klienta). Inne zasady obowiązują, jeżeli klient zrezygnował z towaru jeszcze przed otrzymaniem przesyłki. Wówczas konsument zwraca przedsiębiorcy różnicę pomiędzy kosztem wybranej przesyłki oraz jej najtańszą opcją. Klient ponosi również koszt związany z odesłaniem towaru (podobnie jak w innych przypadkach).
Warto pamiętać, że przedsiębiorca może obciążyć klienta kosztami związanymi z obniżeniem wartości zwracanego towaru lub przywróceniem jego pierwotnego stanu (przykład: czyszczenie użytej kosiarki do trawy). Zwrot pieniędzy dla klienta powinien nastąpić w trakcie 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Firma może jednak wstrzymać się z wypłatą pieniędzy, jeżeli jeszcze nie otrzymała zwracanego towaru lub potwierdzenia o jego wysłaniu.
Przejdź na drugą stronę i dowiedz się, jakie masz prawa, gdy towar jest wadliwy »
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.