A A A
drukuj

Transakcje wykonane skradzioną kartą: kto za nie odpowiada?

Data publikacji: 2013.04.16 godz. 13:30

Ekspert, eBroker.pl
OCENA
4.1/5

Osoby posługujące się skradzioną kartą szybko dokonują dużej liczby transakcji. Dlatego błyskawiczne zastrzeżenie utraconego „plastiku” nie zawsze chroni przed poważnymi stratami. Rozpowszechnienie wygodnej, ale dość ryzykownej technologii PayPass dodatkowo zwiększa ryzyko wyłudzenia środków. Dlatego warto się dowiedzieć, jakie zasady zwrotu utraconych sum przewiduje polskie prawo …

150 euro – to kluczowa kwota dla pokrzywdzonego klienta

Zakres odpowiedzialności za nieuprawnione transakcje określa ustawa o usługach płatniczych. Wspomniany akt prawny stanowi, że klient musi ponieść straty, które wystąpiły przed zastrzeżeniem karty. Odpowiedzialność posiadacza „plastiku” jest jednak ograniczona do 150 euro. Limit kwotowy nie obowiązuje, jeżeli straty powstały na wskutek celowego działania klienta lub jego rażącej niedbałości (przykłady: udostępnienie PIN-u osobom niepowołanym, przechowywanie karty razem z informacją o PIN-ie, brak zgłoszenia o kradzieży karty).

Bank jako wystawca instrumentu płatniczego pokrywa szkody, które:

  • powstały przed zastrzeżeniem karty i przewyższają ustawowy limit (150 euro)
  • miały miejsce po zastrzeżeniu karty (wyjątek to straty wywołane celowym działaniem klienta)

Posiadacz karty może się uwolnić od odpowiedzialności za nieuprawnione transakcje, jeśli udowodni, że wyłudzenie nastąpiło na wskutek niewłaściwego działania banku lub osoby przyjmującej płatność (np. pracownika sklepu).

Nieobowiązkowa polisa receptą na kłopoty …

Warto wiedzieć, że krajowe banki oferują ubezpieczenia od skutków nieuprawnionego użycia kart płatniczych. Takie polisy pozwalają na pokrycie niezawinionych strat, które ponosi klient (do 150 euro).

Po przeanalizowaniu aktualnej oferty rynkowej okazuje się, że dwa wiodące banki oferują bezpłatne ubezpieczenia dla posiadaczy wszystkich kart płatniczych (patrz poniższe zestawienie). Taką politykę prowadzi Alior i Eurobank. Na bezpłatne zabezpieczenie przed wyłudzeniem środków mogą liczyć też posiadacze kart kredytowych, które zostały wydane przez BZ WBK oraz ING Bank Śląski. Pozostałe banki naliczają opłatę za każdy miesiąc ochrony karty płatniczej (od 2,00 zł do 9,99 zł).

Przed skorzystaniem z wybranej polisy warto zwrócić uwagę na czasowe ograniczenia ochrony. Zostały one przedstawione w ostatniej kolumnie poniższej tabeli. 

 

Nazwa banku

Koszt ubezpieczenia od skutków nieuprawnionego użycia karty

Szczegóły

Alior Bank

Bezpłatna ochrona dotyczy wszystkich kart płatniczych

Zakres ochrony ograniczony do 72 godzin przed zgłoszeniem utraty karty (transakcje bez podania kodu PIN)
lub 6 godzin (transakcje wymagające podania kodu PIN)

BZ WBK

2,00 zł/miesiąc (pierwsze dwa miesiące są bezpłatne)

Ochrona bezpłatna dla posiadaczy kart kredytowych

-

Deutsche Bank PBC

3,50 zł/miesiąc (pierwsze dwa miesiące są bezpłatne)

Ochrona dostępna tylko dla posiadaczy kart kredytowych.

Transakcje dokonane przy użyciu PIN-u standardowo podlegają ubezpieczeniu w ciągu dwóch godzin od ostatniego użycia tego kodu w miejscu publicznym

Eurobank

Bezpłatna ochrona dotyczy wszystkich kart kredytowych

Zakres ochrony ograniczony do 48 godzin przed zgłoszeniem utraty karty.

Getin Bank

do 9,99 zł/miesiąc

Zakres ochrony ograniczony do 72 godzin przed zgłoszeniem utraty karty

ING Bank Śląski

2,00 zł/miesiąc

Ochrona bezpłatna dla posiadaczy kart kredytowych

-

Millenium Bank

od 2,99 zł/miesiąc do 3,99 zł/miesiąc

Zakres ochrony ograniczony do 72 godzin przed zgłoszeniem utraty karty

PKO BP

Ochrona dostępna tylko dla posiadaczy kart kredytowych.

Standardowa opłata: 2,00 zł lub 3,00 zł/miesiąc (nie dotyczy kart złotych)

-

Raiffeisen Polbank

1,99 zł/miesiąc (nie dotyczy kart platynowych)

-

Źródło: opracowanie własne na podstawie tabel opłat i prowizji

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus