A A A
drukuj

Niezadowolony klient może zmienić OFE

Data publikacji: 2013.06.18 godz. 14:54

Ekspert, eBroker.pl
OCENA
4.4/5

Dane, które publikuje Komisja Nadzoru Finansowego wskazują, że wyniki Otwartych Funduszy Emerytalnych są zróżnicowane. Pod koniec pierwszego kwartału 2013 roku trzyletnia stopa zwrotu dobrze zarządzanych OFE osiągnęła poziom 18% - 19%. W przypadku czterech najmniej efektywnych funduszy emerytalnych analogiczna wartość nie przekroczyła 15%. Osoby, które po przeanalizowaniu informacji na temat stopy zwrotu podjęły decyzję o rezygnacji z dotychczasowego OFE mają niewiele czasu. Muszą one podpisać umowę z nowym funduszem emerytalnym do 25 lipca bieżącego roku. W przeciwnym razie zmiana ich OFE będzie możliwa dopiero pod koniec listopada …

Przyszły emeryt musi zdążyć przed wypłatą transferową 

Wspomniane ograniczenie co do terminu podpisania nowej umowy wiąże się z systemem tzw. wypłat transferowych. Pozwala on na rozliczenie środków należących do osób, które zmieniają Otwarty Fundusz Emerytalny. Taki transfer informacji oraz kapitału to poważne wyzwanie organizacyjne dla funduszy. Dlatego ustawodawca postanowił, że w każdym roku będą przeprowadzane tylko cztery sesje wypłat. Ich terminy to:
ostatni dzień roboczy lutego
ostatni dzień roboczy maja
ostatni dzień roboczy sierpnia
ostatni dzień roboczy listopada

Klient decydujący się na zmianę OFE musi podpisać umowę z nowym funduszem emerytalnym do 25 dnia miesiąca przypadającego przed datą kolejnej wypłaty transferowej. 

Dodatkowych formalności nie można uniknąć …

Obowiązki formalne, które powinna wypełnić osoba zmieniająca otwarty fundusz emerytalny nie ograniczają się do zawarcia nowej umowy. Aktualne przepisy przewidują bowiem obowiązek bezzwłocznego powiadomienia OFE o rezygnacji z jego usług. Odpowiedni formularz zawiadomienia znajduje się w rozporządzeniu z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie trybu i terminu powiadamiania zakładu ubezpieczeń społecznych przez otwarty fundusz emerytalny o zawarciu umowy z członkiem oraz dokonywania wypłaty transferowej. Wspomniany formularz trzeba dostarczyć osobiście lub za pośrednictwem poczty. Szczegółowe informacje na temat adresu do wysyłki powinny być zamieszczone na stronie internetowej każdego OFE. 

Kolejny wymóg formalny wiąże się z koniecznością uregulowania ewentualnej opłaty. Jest ona pobierana od klientów, którzy zrezygnowali z usług poprzedniego funduszu emerytalnego przed upływem 24 miesięcy. Osoby zmieniające OFE w trakcie pierwszego roku członkostwa będą musiały przekazać 160 złotych na konto dotychczasowego funduszu. Wspomniana opłata jest redukowana o połowę w przypadku klientów, których staż członkowski w danym OFE przekroczył 12 miesięcy.  

Zgodność danych osobowych to kluczowa kwestia

Otwarty Fundusz Emerytalny po otrzymaniu pisemnej rezygnacji w trakcie 7 dni przekazuje numer rachunku, na który powinna być przekazana ewentualna opłata. Poprzedni OFE musi też powiadomić Zakład Ubezpieczeń Społecznych o decyzji byłego członka. ZUS porównuje dane osoby zmieniającej fundusz emerytalny z odpowiednim wpisem w Centralnym Rejestrze Członków OFE. Jakiekolwiek rozbieżności uniemożliwią dokonanie wypłaty transferowej. Dlatego warto zadbać o aktualność informacji posiadanych przez obydwa fundusze emerytalne (tj. nowy oraz poprzedni). 

Potwierdzeniem pomyślnego przebiegu urzędowych procedur jest raport podsumowujący członkostwo w OFE. Dotychczasowy fundusz emerytalny przesyła go po otrzymaniu sygnału o pomyślnej weryfikacji danych osobowych. Wspomniany raport zawiera wiele cennych informacji. Dotyczą one między innymi wartości oraz liczby zgromadzonych jednostek rozrachunkowych.    

Osoby, które dopełniły wszystkich wymaganych formalności mogą spokojnie oczekiwać na potwierdzenie wpłaty środków do wybranego OFE. Jest ono wysyłane po zakończeniu sesji transferowej. 

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus