Zakupy internetowe stają się coraz popularniejsze. Jedną z zalet kupowania w sieci, są korzystne zasady zwrotu towarów. Sprawdź o jakich udogodnieniach mowa!
Wyniki badania GUS-u z 2015 r. wskazują, że około 11 milionów Polaków w wieku 16 lat - 74 lata, wykonuje zakupy przez Internet (co najmniej jedna transakcja rocznie). Do e - zakupów zachęcają nie tylko ceny, które często są znacznie bardziej atrakcyjne niż w sklepach stacjonarnych. Wiele osób już pozbyło się oporów przed kupowaniem w Internecie np. ubrań lub obuwia. Jeżeli takie zakupione przedmioty nie spełniają oczekiwań klienta, to możliwy jest ich zwrot. Obowiązujące przepisy przewidują spore preferencje dla osób zdalnie kupujących towary (np. możliwość zwrócenia niewadliwego przedmiotu). W naszym kolejnym artykule z cyklu „Poznaj swoje prawa”, informujemy o tym, jak można wykorzystać te szczególne zasady zwrotu rzeczy kupionych przez Internet.
Od końca 2014 roku obowiązuje dłuższy termin zwrotu dla e-zakupów
Szybki wzrost popularności zakupów internetowych, połączony z dużą liczbą skarg na praktyki e-sklepów, skłonił rząd do zmiany przepisów konsumenckich. Warto wiedzieć, że 25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827), która przewiduje m.in. większe uprawnienia dla osób korzystających z e-zakupów. Przepisy wspomnianej ustawy dotyczą wyłącznie konsumentów, czyli osób nabywających od przedsiębiorcy towar w celu bezpośrednio niezwiązanym z działalnością gospodarczą lub zawodową. Jako konsument nie będzie traktowany np. przedsiębiorca, który w sklepie internetowym kupił drukarkę i otrzymał fakturę wystawioną na swoją firmę.
Z punktu widzenia konsumentów kupujących w Internecie, najważniejszym aspektem nowych przepisów, jest prawo do odstąpienia od umowy przez 14 dni. Wcześniej (tzn. do 25 grudnia 2014 r.) analogiczny termin na rezygnację z zakupów wynosił 10 dni. Według obecnych przepisów, dwutygodniowy termin odstąpienia od umowy należy liczyć z uwzględnieniem:
- dnia następującego po dostawie towaru - w przypadku zakupienia pojedynczej rzeczy
- dnia następującego po dostawie ostatniej partii produktów lub części zamówienia - zasada dla rzeczy dostarczanych w kilku przesyłkach
- dnia otrzymania pierwszego towaru - w przypadku umów dotyczących regularnej dostawy (np. prenumeraty czasopism)
- dnia zawarcia umowy - zasada dla pozostałych umów zakupu zawieranych przez Internet
60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
Znacznie dłuższy termin obowiązuje, jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy. W takiej sytuacji, rezygnacja z towaru jest możliwa przez 12 miesięcy od jednego z terminów wymienionych powyżej (patrz punkty 1 - 4). Jeżeli przed upływem roku, przedsiębiorca poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia, to zwrot towaru będzie możliwy przez kolejne 14 dni. W każdym przypadku, konsument nie musi upewniać się, że przedsiębiorca otrzyma od niego oświadczenie (najlepiej pisemne) przed upływem ustawowego terminu. Do skuteczności odstąpienia wystarczy odpowiednia aktywność konsumenta (np. wysłanie listu z formularzem odstąpienia), mieszcząca się w ustawowym terminie. Jeżeli taki termin wypadnie na sobotę, niedzielę lub święto państwowe, to jego faktyczny koniec powinien zostać wyznaczony w pierwszym dniu roboczym.
Klient e - sklepu może liczyć nie tylko na zwrot kosztów zakupu towaru
Osoby korzystające z usług sklepów internetowych, powinny również znać przepisy dotyczące zwrotu kosztów wysyłki. Ustawa o prawach konsumenta wskazuje, że po odstąpieniu od umowy, klient w ciągu dwóch tygodni musi wysłać towar do e-sklepu. Sprzedawca powinien osobiście zgłosić się po odbiór danej rzeczy jeśli jej wymiary uniemożliwiają wysyłkę zwykłą przesyłką pocztową. Odesłanie towaru na koszt przedsiębiorcy jest możliwe jeśli strony umowy zaakceptowały taki wariant lub sprzedawca w chwili zawierania umowy nie poinformował klienta o koszcie zwrotnej wysyłki.
W pozostałych przypadkach, to konsument ponosi koszty odesłania towaru do sprzedawcy. Kupujący może również zostać obciążony kwotą, która wynika z pogorszenia stanu danej rzeczy wykraczającego poza normalne sprawdzenie jej własności (przykład: zabrudzenia odzieży). Taka sankcja nie występuje jeśli klient nie został poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy. W każdej sytuacji, sprzedawca musi zwrócić konsumentowi zapłaconą cenę towaru oraz równowartość najtańszej opcji wysyłki przedmiotu (nawet jeśli klient wybrał droższe rozwiązanie - np. paczkę kurierską).
Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »
Zwrot ceny towaru i najtańszego kosztu wysyłki (pomniejszony o ewentualny ubytek wartości przedmiotu), powinien być wykonany przez właściciela e-sklepu w ciągu 14 dni od otrzymania oświadczenia klienta o odstąpieniu od umowy. Przepisy chronią jednak e-sprzedawców przed nieuczciwością drugiej strony. Osoby prowadzące sklep internetowy, mogą wstrzymać się z wypłatą środków do momentu otrzymania zwracanej rzeczy lub potwierdzenia jej wysłania (liczy się to zdarzenie, które nastąpiło jako pierwsze).
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.