A A A
drukuj

Jak założyć firmę szkoleniową?

Data publikacji: 2015.12.23 godz. 08:10

Opracowanie własne
OCENA
5.0/5

Wysokie kwalifikacje personelu pomagają budować sukces każdej firmy, niezależnie od branży działalności gospodarczej. Dlatego właściciele przedsiębiorstw chętnie inwestują w podnoszenie kompetencji swoich pracowników, między innymi za pośrednictwem cyklicznych szkoleń i kursów. Po kryzysie gospodarczy, który najmocniej był odczuwalny w Polsce w 2012 roku, firmy znów uruchamiają budżety szkoleniowe. To jednocześnie szansa dla firm szkoleniowych w kraju, które mogą zarobić na „pędzie ku nauce”, który widoczny jest w wielu branżach działalności gospodarczej. Jak zatem założyć firmę szkoleniową?

Fot: Jak założyć firmę szkoleniową?

Branża działalności

Firma szkoleniowa może zajmować się wieloma kwestiami, m.in. szkoleniami z zakresu BHP, kursami językowymi, szkoleniami otwartymi i zamkniętymi z konkretnych dziedzin wiedzy, czy też coachingiem. W Polsce, w porównaniu np. do rynku brytyjskiego, jest wciąż zbyt mało coachów, co potwierdza Polska Izba Szkoleniowa. W Wielkiej Brytanii jest ich 4 razy więcej. Dlatego warto rozważyć możliwość prowadzenia usług coachingowych w swojej firmie szkoleniowej.

Należy przed rozpoczęciem działalności w tej branży wyznaczyć, do kogo będą kierowane szkolenia i jakie jest zapotrzebowanie rynkowe na takie usługi. Jeśli okaże się, że konkurencja w branży nie jest zbyt wysoka, a wielu pracowników i pracodawców jest zainteresowanych szkoleniami, można rozpocząć procedurę rejestrowania działalności gospodarczej firmy szkoleniowej. Na początek warto przygotować biznes plan, który przyda się również i wtedy, gdy przedsiębiorca będzie chciał pozyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej na swoją działalność lub inwestora w postaci Anioła Biznesu czy funduszu Venture Capital.

Rejestracja działalności

Podobnie jak w przypadku każdej innej branży działalności gospodarczej, firmę szkoleniową rejestruje się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a we wniosku CEIDG-1 należy podać kody PKD działalności. Wniosek składa się w dowolnym urzędzie miasta, dzielnicy czy gminy. Należy także zarejestrować się w ZUS i złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym, w przypadku rejestracji do VAT.

Firmy szkoleniowe, prowadzące szkolenia dla osób bezrobotnych i poszukujących dofinansowania za środków publicznych krajowych i z UE, muszą uzyskać dodatkowo wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzkie Urzędy Pracy. Świadczenie usług na rynku publicznym będzie wymagało z kolei uzyskania akredytacji od kuratora oświaty właściwego dla danej lokalizacji.

Istotne jest zdobycie certyfikatów pozwalających na wystawianie uczestnikom szkoleń i kursów otrzymanie dokumentu potwierdzającego uzyskane kompetencje.

Lokalizacja działalności

Jeśli firma szkoleniowa chce maksymalnie zaoszczędzić na swojej działalności, przynajmniej w pierwszym etapie jej powstania, może zrezygnować z wynajmowania biura i sal szkoleniowych na stałe. Może prowadzić szkolenia bezpośrednio w firmach klientów, albo wynajmować odpowiednie lokale na godziny organizowania szkolenia, np. w hotelach.

Innowacyjną formą działalności firmy szkoleniowej będzie prowadzenie szkoleń online w internecie - na żywo lub nagrywając wykłady i sprzedając je w sieci internetowej.

Reklama działalności

Już na samym początku powstania firmy zajmującej się organizacją i przeprowadzaniem szkoleń, przedsiębiorca musi zadbać o właściwą reklamę działalności. Na pewno przyda mu się profesjonalnie wykonana strona internetowa. Najprostsza, w formie wizytówki, może kosztować około 1 tys. zł. Jeśli jednak chce na niej umieszczać szkolenia online, rejestrować klientów i prowadzić szkolenia na żywo, będzie to wymagało znacznie wyższych nakładów finansowych. Na samą stronę internetową wyda co najmniej 15 tys. zł, a do tego będzie musiał zapewnić dla niej dedykowany serwer, co znów generuje koszt rzędu około 300 zł miesięcznie w pierwszym roku korzystania z serwera.

Koszta działalności

Jeśli właściciel firmy szkoleniowej zdecyduje się na prowadzenie działalności stacjonarnie i organizowanie kursów i szkoleń we własnej siedzibie, musi wynająć lokal z biurem, zapleczem socjalnym i salami wykładowymi - jedna będzie absolutnym minimum. Koszt wynajęcia odpowiednich pomieszczeń w dobrej lokalizacji może dochodzić do 10 tys. zł miesięcznie. Jeśli lokalizacja nie jest najważniejsza koszty zmaleją nawet do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Na początek być może lepszym i tańszym rozwiązaniem będzie wynajęcie niewielkiego pomieszczenia biurowego, nawet za mniej niż 1000 zł miesięcznie oraz wynajmowanie okazjonalne sal wykładowych, zgodnie z pojawiającymi się potrzebami szkoleniowymi.

Wynajem dwóch sal na około 60 godzin w miesiącu to koszt rzędu 2-3 tys. zł, czyli znacznie mniej niż utrzymywanie własnego lokalu szkoleniowego, w którym ponadto trzeba opłacić rachunki za prąd, ogrzewanie czy wodę. Oprócz tego, we własnym lokalu należy posiadać odpowiednie nagłośnienie i urządzenia multimedialne, których koszt zakupu wyniesie około 5 tys. zł. Laptop czy drukarka i inne urządzenia towarzyszące powinny znaleźć się w każdej firmie szkoleniowej, co pociąga za sobą kwoty rzędu około 3-4 tys. zł.

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus