Emisja obligacji na rynku publicznym do tej pory wymagała w pierwszej kolejności stworzenia prospektu, na podstawie którego potencjalni nabywcy mogli zapoznać się z ofertą. Obecnie nie jest to konieczne, a z miesiąca na miesiąc przybywa publicznych emisji obligacji bezprospektowych. Czym one są?
Obligacje bezprospektowe są emitowane na rynku publicznym, bez konieczności przygotowywania i przekazywania do zatwierdzania przez KNF prospektu emisyjnego. Podstawą emisji jest wyłącznie memorandum informacyjne, a jej wartość nie może przekroczyć kwoty 2,5 mln euro.
Memorandum zamiast prospektu
Emisja obligacji na rynku publicznym, kierowanych do szerokiego grona inwestorów, nie musi być dokonywana za każdym razem na podstawie prospektu emisyjnego, zatwierdzanego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Istnieje możliwość prowadzenia takiej emisji bez przygotowywania prospektu. Spółki mogą tego dokonać na podstawie memorandum informacyjnego, gdzie zatwierdzeniu KNF podlegają wyłącznie materiały reklamowe. Są to wówczas obligacje bezprospektowe. Sprawdź ofertę obligacji korporacyjnych »
Nowelizacja ustawy o ofercie publicznej
23 kwietnia 2013 roku znowelizowano ustawę o ofercie publicznej, która sprawiła, że zmieniono zasady prowadzenia akcji promocyjnej przy emisji papierów wartościowych. Zmodyfikowano definicję publicznej oferty, a także wprowadzono możliwość publicznej emisji papierów wartościowych bez zatwierdzania dokumentu ofertowego przez KNF.
Od chwili nowelizacji ustawy, oferta publiczna jest ofertą kierowaną do co najmniej 150 osób zamiast 100 osób lub ofertą dla nieoznaczonego adresata. Emitent może przeprowadzić emisję obligacji bez prospektu, jeśli opublikuje memorandum, a emisja będzie miała wartość nominalną nieprzekraczającą 2,5 mln euro.
Konta oszczędnościowe z 18 banków. Porównaj oferty »
Emisje bezprospektowe na fali wznoszącej
Przygotowanie prospektu emisyjnego dla obligacji kierowanych na rynek publiczny jest nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne. Dlatego umożliwienie spółkom emisji bez prospektu otworzyło szerokie możliwości sprzedaży obligacji szerokiemu gronu odbiorców. Szczyt popularności obligacji bezprospektowych przypada na lata 2014-2015, choć także w 2016 roku ich nie brakuje.
Najczęściej z ofert na podstawie memorandum korzystają mniejsze spółki, które mają na celu pokazanie inwestorom indywidualnym na rynku publicznym swoją działalność oraz przeprowadzenie emisji obligacji, którą mogą szeroko reklamować.
Korzyści dla emitentów
Mniejsze spółki mogą emitować obligacje na rynku publicznym i kierować je do wielu adresatów, bez prospektu emisyjnego i ponoszenia w związku z nim kosztów. Skraca to wyraźnie procedurę emisji. KNF nie zatwierdza memorandum informacyjnego, choć musi ono zostać opublikowane. Jest to w interesie emitenta, ponieważ oferta może być promowana w dowolny sposób.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.