Od kilkunastu dni przedsiębiorcy kupujący samochód „z kratką” znów mogą odliczać zapłacony podatek VAT w pełnej wysokości. Rząd już pracuje nad tym, by tę możliwość zlikwidować.
"summary"> Teraz możesz oszczędzać na paliwie! Sprawdź i tankuj po 4,95 zł na każdej stacji
Pełne odliczenie nie jest tak łatwe jak kiedyś …
Z wystrzałami korków szampana ogłaszającymi nadejście nowego roku przestały obowiązywać, po trzech latach, przepisy zezwalające na odliczanie tylko 60 proc. podatku od towarów i usług VAT zapłaconego przez przedsiębiorców od samochodów posiadających homologacją ciężarową N1
Uwaga: Pojazdy z homologacją N1 są odpowiednio przystosowane do przewozu ładunków, a ich masa całkowita nie może przekraczać 3,5 tony.
Lecz i tutaj było ograniczenie: nie można było odliczyć więcej niż 6 tys. zł. Nie mogli oni również odliczać tego podatku zawartego w cenie paliwa stosowanego do napędu tych aut. Te „antykratkowe” przepisy wprowadzone zostały – jakże by inaczej! – dla zaoszczędzenia pieniędzy w państwowej kasie.
Od 1 stycznia 2014 r. przepisy są bardziej korzystne dla przedsiębiorców. Podatek VAT mogą obecnie odliczać jak za dawnych czasów – od całej wartości pojazdu z homologacją ciężarową, a także od zużywanego do nich paliwa. Trzeba jednak pamiętać, że w tzw. międzyczasie (w 2012 r.) bardzo zmieniły się przepisy dotyczące homologacji ciężarowej, przez co wiele aut posiadających kratkę już jej nie otrzyma, a tym samym zapłaconego przy ich kupnie VAT odliczać nie można. Obecnie, by pojazd był uważany za „ciężarowy”, oprócz oddzielenia jego części osobowej od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, w myśl obowiązujących przepisów spełniać musi rozliczne warunki, w tym m.in.:
- ma mieć możliwość załadunku towarów przez specjalnie zaprojektowane i skonstruowane drzwi tylne lub boczne, albo tylną klapę,
- w zależności od tego, czy w pojeździe jest jeden rząd siedzeń, czy dwa – otwór do załadunku towarów musi mieć określoną przepisami minimalną wysokość i wielkość,
- minimalna długość przestrzeni ładunkowej musi wynosić co najmniej 30 lub 40 proc. rozstawu osi pojazdu.
O tym, że obowiązujące w latach 2011-2013 przepisy o VAT od aut z homologacją ciężarową stracą moc z końcem roku, rząd przypomniał sobie wiosną zeszłego roku. Decyzję o złożeniu do Komisji Europejskiej wniosku ministra finansów o pozwolenie na wprowadzenie w Polsce przepisów w tej kwestii będących odstępstwem od zasad obowiązujących w całej Unii Europejskiej, a określonych w dyrektywie Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, podjął 11 czerwca 2013 r. Rada decyzję w sprawie upoważnienia naszego kraju do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit a) i art. 168 wspomnianej dyrektywy podjęła 12 grudnia, a nieznacznie skorygowała ją 16 grudnia 2013 r. (dokument nr 17041/13 COR 1).
Kredyt dla firm od ręki. Nawet 200 tys. zł. Sprawdź w 3 minuty
Rząd dopiero wiosną ub.r. przypomniał sobie o tym, że dotychczasowe przepisy dotyczące VAT-u od aut z homologacją ciężarową stracą moc 31 grudnia. Decyzję o złożeniu do Komisji Europejskiej wniosku o zgodę na wprowadzenie w Polsce przepisów będących odstępstwem od zasad obowiązujących w całej Unii Europejskiej podjęto 11 czerwca 2013 r. Pozytywna decyzja w tej sprawie zapadła 12 grudnia 2013 r. Rada UE nieznacznie skorygowała ją cztery dni później (patrz dokument nr 17041/13 COD).
Przedsiębiorcy skorzystali na tym, że polski wniosek był rozpatrywany przez 6 miesięcy. Ze względu na unijną biurokrację Ministerstwo Finansów nie zdążyło przygotować nowych przepisów na tyle wcześnie, by weszły one w życie od nowego roku. Dlatego od stycznia znów obowiązują zasady zawarte w art. 86a i art. 88a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami). Wciąż nie wiadomo, kiedy wejdą w życie uregulowania, które są bardziej korzystne dla budżetu. Wiceminister finansów Janusz Cichoń uważa, że będzie to możliwe już od 1 marca b.r.
W związku z powyższym osoby, które zamierzają kupić auto z kratką i odliczyć 100% VAT powinny się spieszyć. Po wprowadzeniu przepisów opracowanych przez rząd, pełne odliczenie podatku VAT (również za paliwo) będzie przysługiwało tylko w przypadku nabycia samochodu „z kratką”, który jest wykorzystywany jedynie do prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli auto z homologacją N1 zostanie przeznaczone zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych to przedsiębiorca odliczy jedynie połowę podatku VAT (bez limitu kwotowego). Od czerwca 2015 roku możliwe będzie również uwzględnienie 50% VAT-u za paliwo tankowane do „półprywatnego” samochodu.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.