W trakcie ostatniego roku na krajowym rynku płatności mobilnych miały miejsce dwa rewolucyjne wydarzenia.
Pierwszy przeom technologiczny był związany z wprowadzeniem funkcji NFC (ang. near field communication), która sprawia, że telefon komórkowy może pełnić rolę karty zbliżeniowej. Ta innowacja spotkała się z szybką odpowiedzią PKO BP. Największy krajowy bank w marcu bieżącego roku zaproponował nowoczesny system IKO. Wiele wskazuje na to, że już niebawem Polacy będą mogli wypróbować kolejne interesujące rozwiązanie. Mowa o systemie płatności mobilnych, który został opracowany przez krajową firmę MassPay. Jego niekwestionowanym atutem jest prostota. W przeciwieństwie do konkurencyjnych rozwiązań system MassPay nie wymaga instalowania dodatkowych aplikacji. Jego kolejnym atutem jest kompatybilność z każdą komórką. Jedyne kryterium techniczne, które musi spełniać telefon klienta to zdolność do wykonywania połączeń wychodzących …
Połączenie telefoniczne może posłużyć do zapłaty
Twórcy nowego systemu postanowili podążyć nieco inną drogą niż firmy, które obecnie oferują rozwiązania mobilne. Sposób funkcjonowania podstawowego wariantu płatności MassPay można przedstawić przy pomocy następującej sekwencji:
1) Sprzedawca wprowadza wartość zakupów do standardowego terminalu płatniczego i wkłada specjalną kartę, która służy do identyfikacji sklepu.
2) Klient korzystając ze swojego telefonu komórkowego wpisuje dziewięciocyfrowy numer, który widnieje na naklejce umieszczonej przy kasie.
3) Osoba dokonująca płatności dzwoni na wybrany numer i anuluje rozmowę po usłyszeniu sygnału zajętości.
4) System płatniczy przesyła informacje na temat transakcji i prosi klienta o jej potwierdzenie za pośrednictwem kodu PIN (w przypadku mniejszych kwot możliwe jest pominięcie kodu weryfikacyjnego).
5) Środki są pobierane z rachunku rozliczeniowego, który wcześniej został zasilony przez użytkownika usługi MassPay.
6) Osoba, która uregulowała swoje zobowiązanie wobec sklepu otrzymuje wydruk z terminalu płatniczego oraz elektroniczne potwierdzenie płatności w formie SMS-a.
Naklejka, która powinna być umieszczona przy kasie oprócz dziewięciocyfrowego numeru posiada również kod QR oraz moduł zbliżeniowy. Wspomniane elementy pozwalają na obsługę alternatywnych form płatności. Osoby korzystające z kodów QR nie muszą realizować czynności opisanych w ramach punktu 2 i 3. Odpowiednia informacja o transakcji zostaje bowiem wygenerowana na podstawie analizy sfotografowanego kodu. Co istotne firma MassPay nie wymaga, aby klient instalował dedykowaną aplikację. Standardowy program, który służy do analizowania kodów QR powinien współpracować z nowym systemem rozliczeń.
Ostatni wariant płatności polega na wykorzystaniu technologii zbliżeniowej. Takie rozwiązanie jest najmniej czasochłonne. Przyłożenie telefonu z funkcją NFC do sklepowej naklejki zastępuje czynności, które zostały wyszczególnione w punktach 2 i 3. Podobnie jak w poprzednim przypadku firma MassPay nie wymaga instalowania dodatkowych aplikacji na telefonie klienta.
Twórcy nowego systemu liczą na współpracę z małymi sklepami …
Firma MassPay zamierza skierować swoją ofertę do osób, które dotychczas nie korzystały z płatności mobilnych. Ta strategia dotyczy nie tylko klientów sklepów i punktów usługowych. Nowy system płatności powinien zainteresować również krajowych przedsiębiorców. MassPay zamierza pobierać od nich prowizje, które będą konkurencyjne w stosunku do opłat interchange. Spore znaczenie ma też fakt, że rolę terminalu będzie mógł pełnić telefon sprzedawcy. Taka komórka zostanie przystosowana do nowej funkcji dzięki instalacji dodatkowego oprogramowania. Brak wymogów co do obecności typowego terminalu płatniczego jest istotny dla firm, które chciałyby uniknąć kosztów dzierżawy wspomnianego urządzenia.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.